"Velkommen til Bagsværd", stod der på æresporten ved indvielsen i 1906. Foto: Gladsaxe Byarkiv
Banens historie
Oversigt
9. december 1903: Eneretsbevilling udstedes til aktieselskabet Slangerupbanen, som er stiftet samme år.
2. februar 1904: Kontrakt med ingeniørfirmaet Winkel, Werner og Madsen.
19. april 1906: Banen indvies. Der er 34,2 km fra endestationen på Nørrebro til Slangerup.
1929: De fem oplandskommuner, Gladsaxe, Værløse, Farum, Lynge-Uggeløse og Slangerup overtager aktiemajoriteten fra de private aktionærer.
1. april 1948: DSB overtager Slangerupbanen.
22. maj 1954: Togene på strækningen Farum-Slangerup afløses af rutebiler. Navneforandring til Hareskovbanen.
17. maj 1961: Lov om elektrificering af Hareskovbanen.
1971: Beslutning om at indføre banen til Københavns Hovedbanegård via Svanemøllen.
25. april 1976: Stationen på Nørrebro, København L, nedlægges. Dieseltogene får endestation ved Svanemøllen.
24. september 1977: S-banen indvies.
Artikler
Erik V. Pedersen har beskrevet opstændighederne omkring anlægget af banen med udgangspunkt i samtidigt materiale.
Dagbladet Socialdemokraten bragte en afskedsartikel om strækningen Farum-Slangerup. Erik V. Pedersen har stillet den til rådighed fra sin samling.
Gladsaxe Kommune har i forbindelse med 100 års jubilæet udgivet et teksthæfte om banen med mig selv som medforfatter. Hovedvægten er på strækningen gennem Gladsaxe. Det kan downloades i .pdf-format her.
Gladsaxe-Bladet bragte i forbindelse med 100-årsdagen en jubilæumsartikel om den bane, som forfatteren Ludvig Brandstrup engang betegnede som "Danmarks henrivneste Bane".
Banen er også i dag en arbejdsplads: Jesper Slangerup Christensen på job som køremand i Farum 15. august 2005. Foto: Hans-Henrik Landsvig
Jesper Slangerup Christensen har beskrevet banen, som den ser ud i dag på strækningen Slangerup-Hareskov.
Dansk Vandrelaug har udgivet en folder med et forslag til en gå- eller cykletur langs den nedlagte del af Slangerupbanen.
Hans-Henrik Steen Rasmussen og Henning Hansen har bidraget med en liste over spillefilm, der er optaget på Slangerupbanen.
Hans-Henrik Steen Rasmussen har scannet en fortegnelse over banens personale i 1946. Der er en version for bredbånd og en for modem.
Stig Colbjørn Nielsen fra Slangerup og Omegns Turistkontor har skrevet om den navnkundige admiral Richelieu og hans nære forbindelse til banen.
Andetsteds har Stig Colbjørn Nielsen desuden skrevet en beretning om banen set fra en "slangerup'ers" synspunkt.
|