Slangerup
34,2 km fra København L - DSB-forkortelse: Slp - Åbnet: 19. april 1906.
Der var pakhuse i begge ender af Slangerup Station. Foto: Gladsaxe Byarkiv
Af en endestation at være, var sporanlæget beskedent: To spor ud for hovedbygningen, et opstillingspor mod syd i forlængelse af spor 2. Læssepor mod syd på samme side som hovedbygningen, stikspor til en fabrik sammesteds og spor til remisen og drejekiven som nordlig forlængelse af spor 2.
Der blev lagt an til en større udvidelse, da anlægget af den sjællandske midtbane begyndte i 30erne, men den blev aldrig fuldført på strækningen mellem Frederikssund og Hillerød.
En forlængelse af Slangerupbanen til en station på Frederiksværk-banen blev heller aldrig til noget.
Den markant beliggende stationsbygning har gået så gruelig meget ondt igennem i de senere år med vanrøgt og brand. I 2004 blev den fundet i så ringe stand at den blev revet ned, og en næsten tro kopi blev opført på samme sted. Den nye er uden toiletbygning og et fag længere end den oprindelige. Desuden er der en tilbygning med moderne udseende.
Det er Fonden Mariehjemmene, der står bag projektet i samarbejde med Slangerup Kommune, og bygningen rummer nu bofællesskabet Line Marie.
DSBs indvielsestog blev trukket af G 611, bygget i 1898 og dermed ældre end Slangerupbanen! Maskinen er her løbet om inden tilbageturen. Foto: Gladsaxe Byarkiv |
|
G 611 på overtagelsesdagen. Privatbane Tidende, 1948. Hans-Henrik Steen Rasmussens arkiv
Enden er nær. Der rangeres i maj 1954. Foto: Værløse Arkiv
Ukendt årstal. Foto: Hans-Henrik Steen Rasmussen
|
Bygningen var stadig pæn og velholdt i 1980. Her perronsidenFoto: Hans-Henrik Landsvig
|
Gadesiden også i 1980. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
|
|
I 2004 var ombygningen til boliger i gang. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Klik på billederne for at se dem i stort format.
<<<Lindholm
|