Emdrup
2,7 km fra København L - DSB-forkortelse: Emt - Åbnet: 19. april 1906
Læssesporet er der endnu, men her den 6. oktober 1974 har det mistet forbindelsen til hovedsporet i nordenden. Foto Asger Bergh/DJKs arkiv
I min erindring var Emdrup stationen, som toget blot gungrede forbi. Der var et ca 100 m langt læssespor ved en tømmerhandel modsat stationsbygningen og tilsyneladende god gang i trafikken der med mange af de karakteristiske svenske tømmervogne.
Allerede fra 30erne var det kun få persontog tog, der standsede i Emdrup. I 1948 var det kun et enkelt. Godstrafikken fortsatte til 1975.
Gennemskæringen i bakken syd for Emdrup, hvor den nuværende station ligger, var dybere end nødvendigt for at overholde strækningens maksimale stigning på 1:100. Københavns kommune betalte den ekstra regning, fordi det så blev muligt at bygge de to viadukter for Tuborgvej og Emdrupvej. Den sidstævnte blev åbnet i 1926.
Den gamle stationsbygning for enden af Nøkkerosevej er nu helt forsvundet.
Bygningen ligger der endnu den 16. august 1977. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Og her fra gadesiden samme dag. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
På den modsatte side af Emdrupvej var den nye station næsten klar. Datoen er fortsat 16. august 1977. Foto: Hans-Henrik Landsvig
| |
|
Udsigt fra broen mod nord i 2003. Stationsbygningen er væk, men toiletbygningen ligger endnu ud for togets førerrum. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Den sidste rest af Emdrup gamle station i 2003. Nu er den også væk. Foto: Hans-Henrik Landsvig
| |
|
Den nuværende station i 2003. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Klik på billederne for at se dem i stort format.
<<<København L Dyssegård>>>
|