Stengården
8,6 km fra København L - DSB-forkortelse: Sgt - Åbnet: 15. maj 1929
Oktober 1957. Bommene ved Gammelmosevej virker ikke. Foto: Gladsaxe Byarkiv
Stedet var omgivet af en række græsarealer, som dels skulle bedre udsynet til den farlige niveauskæring med Gammemosevej, dels var eksprorieret til dobbeltspor, men som også tjente som en herlig legeplads for toginteresserede knægte.
Togene passerede Gammelmosevej, inden de standsede - perronerne lå langs Christoffers Alle og langs Stengård Skole.
Der var et rum til billetsalg i den lille bindingsværksbygning, men det var forlængst gået af brug, da jeg selv flyttede til nabolaget i 1954.
Om dette billetsalg beretter jernbanehistorikeren P. Thomassen i sin bog »KSB Kjøbenhavn Slangerup Banen«, at der i 1944 var indbrud, og at både billetterne og stempelmaskinen blev stjålet.
»Stor ståhej - nye billetter blev i hast trykt på en anden farve pap, og togpersonalet holdt skarpt udkig efter nogen, der prøvede at rejse på en stjålet billet, men man fandt ingen. Det viste sig, at det var et par smådrenge, der havde hugget sagerne, og de påstod, de havde smidt det hele i en latrintønde, og der havde ingen lyst til at lede efter dem,« skriver Thomassen.
Jeg kan berolige læseren med, at jeg har et perfekt alibi i den sag: Jeg er først født seks år efter gerningstidspunktet.
Der er mere lokalhistorisk materiale fra området på denne side om Stengårdskvarteret.
De spinkle skinner tyder på, at billedet er fra privatbanetiden. Foto: Gladsaxe Byarkiv |
|
|
Billedet er dateret 1936. Tilsyneladende er bindingsværkshuset endnu ikke opført. Foto: Gladsaxe Byarkiv
|
1942: Så står begge bygninger der. Træbygningen til venstre forsvandt i 60erne og blev afløst af en præfabrikeret læskærm med tre vægge.Foto: Gladsaxe Byarkiv
|
|
|
1940: Her blev Stengård Skole opført nogle år senere. Husene i baggrunden ligger på Triumfvej. Foto: Gladsaxe Byarkiv
|
Formentlig 1952 - skolen ser ny og ubrugt ud. Der er lyssignaler, men ingen bomme ved Gammelmosevej.Foto: Gladsaxe Byarkiv
| |
Formentlig også 1952. Foto: Gladsaxe Byarkiv
|
Viadukten for Stengårds Allé. Maskinen er M1 eller M2, bygget i 1930. Foto: Gladsaxe Byarkiv
|
1954: En senere webmaster sammen med sin bedstemor, Inger Jensen fra Odense, som netop er ankommet med toget, formentlig på sit første besøg i familien Landsvigs nyanskaffede hus på Christoffers Allé 146 A. Foto: Landsvigs familiealbum
|
|
Vist nok taget samme ved lejlighed i 1954. I baggrunden Christoffers Allé til venstre og Marsk Stigs Allé til højre. Foto: Landsvigs familiealbum
|
|
Venteskuret på perronen for sydgående tog blev opgørt midt i 50erne til supplement for en umagelig bænk uden ryglæn. Foto: Gladsaxe Byarkiv
|
MO-vogn, lys, bomme og klokker. Sådan var verden i 1960.Foto: Gladsaxe Byarkiv
Stengården i 1965, kort før bro- og dæmningsbyggeriet startede. Den hvide villa i baggrunden til venstre lå på Christoffers Allé og hed "Gurli". Foto: Gladsaxe Byarkiv
|
I foråret 1974 er der endnu ingen køreledninger til S-banen, og der er stadig både en skomager og en tobakshandler i basar-bygningerne på Gammelmosevej.Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
Mo og Cls var standard på banen i 70erne.Foto: Hans-Henrik Landsvig |
|
|
7. september 1977: Fra førerummet på et prøvetog, før S-banen blev åbnet. Stigningen sydfra op mod stationen. Foto: Hans-Henrik Landsvig |
September 1977: Mo 1956 trækker et af de sidste dieseltog. Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
24. september 1977: Det første officielle S-tog holder på Stengården Station.Foto: Hans-Henrik Landsvig
|
24. september 1977: Afgang for det sidste dieseltog mod København.Foto: Hans-Henrik Landsvig
Klik på billederne for at se dem i stort format.
<<< Buddinge Bagsværd>>>
|