Et af de oprindelige lokomotiver, her som DSB-maskine i Orehoved med skråt afskårne vandkasser. Nummeret er muligvis 357. Foto: DJKs arkiv
Damplokomotiver
1-4
KSB startede tilværelsen med fire lidet velegnede damplokomotiver, bygget af Cockerill i Seraing i Belgien.
Fabrikken havde få år tidligere leveret tilsvarende, men en anelse mindre, maskiner til Præstø Næstved Banen og til Kalvehavebanen, og her holdt de sidste ud til 1959, så det har næppe været nogen dårlig konstruktion. Men de var for små og for langsomme både til grustogene fra Lindholm og Vassingerød og til persontrafikken.
Løsningen blev, at DSB overtog dem allerede i 1909. De fik litra T og blev brugt som rangermaskiner og til tog på sidebaner, efter at de høje sidekasser havde fået skåret et hjørne af for at bedre udsynet. De blev ophugget i løbet af 30erne.
KSB-nummer |
1 |
2 |
3 |
4 |
Byggenummer |
2484 |
2485 |
2486 |
2487 |
DSB-nummer |
T 357 |
T 358 |
T 359 |
T 360 |
Udrangeret |
1935 |
1937 |
1935 |
1935 |
|
|
|
|
|
En af de tidligere P-maskiner på København L. Nummeret er svært at læse, men det ligner et 6-tal. Foto: James Steffensen/Gladsaxe Byarkiv
|
|
5-6
Til Slangerupbanens åbning anskaffedes også to brugte P-maskiner fra DSB. De var oprindeligt konstrueret til små sidebaner, men alle 12 havnede efterhånden på privatbaner.
KSB brugte dem dels som rangermaskiner på København L, dels til persontog.
Nr. 5 blev udrangeret i 1937. Nr. 6 blev reddet fra skærebrænderne og kan i dag beundres på Jernbanemuseet i Odense, tilbageført til sit udseende som DSB P nr. 125.
De er bygget til at køre med tenderen forrest, hvilket kaldes "System Engerth". Bogien under tenderen kan både dreje og svinge ud til siden, hvilket er "Busses Patent", som det fremgår af en plade på førerhuset. Nævnte Busse er Statsbanernes senere maskinchef, Otto F. A. Busse.
Ifølge KSBs materielfortegnelse fra 1939 måtte nr. 6 belastes med 10 vognladninger - ca 100 tons.
KSB-nummer |
5 |
6 |
Byggested |
Esslingen |
Hohenzollern |
Byggenummer |
2008 |
198 |
DSB-nummer |
P 122 |
P 125 |
Udrangeret |
1937 |
1948 |
Hans-Henrik Steen Rasmussens arkiv
7-10
I 1907 leveredes en 1 C 1 maskine fra Henschel, og den var så vellykket, at den efterfulgtes af tre andre i 1908 og 1909. Forreste løbeaksel sad i en Krauss-Helmholtz-bogie sammen med forreste drivaksel. Bageste løbeaksel var styret i rammerne. Overheder var der hverken på disse eller de andre KSB-maskiner.
Efter anskaffelse af diesellokomotiverne, blev de to ældste Henschel-maskiner udrangeret i 1934, hvilket der blev rig lejlighed til at fortryde under anden verdenskrig.
Da den var overstået, var begge maskiner godt slidt. Nr. 10 fik aldrig DSB-litra, men Nr. 9 blev til DSB B nr. 301 og fik trykluftbremse. Maskinen holdt til 1952. Desværre blev ingen af dem bevaret.
Materielfortegnelsen fra 1939 siger, at maskinerne måtte belastes med 25 vognladninger i godstog og 20 i blandede tog - efter anmeldelse fra driftsbestyreren dog også med 25 her. En vognladning svarer til ca. ti tons.
En af Henschel-maskinerne, KSB nr. 9, på København L i 1947. Foto: James Steffensen/Gladsaxe Byarkiv
KSB-nummer |
7 |
8 |
9 |
10 |
Byggenummer |
8127 |
9013 |
9310 |
9311 |
DSB-nummer |
- |
- |
B 301 |
10 |
Udrangeret |
1934 |
1934 |
1952 |
1950 |
|
|
|
|
|
Lejede lokomotiver
I årene 1940 til 1948 lejede KSB en række lokomotiver. Køge Ringsted Banens nr. 1 kørte næsten alle otte år. Næstved Præstø Mern Banens nr. 3 kørte meget som togmaskine.
Desuden nævnes i litteraturen Frederiksværkbanens HFJ 6 og HFHJ 8, Østsjællandskes ØSJS 3, 4 og 7, forruden DSB G og Hs-maskiner.
Samlet oversigt over KSBs damplokomotiver
KSB-nummer |
1-4 |
5-6 |
7-10 |
Type |
C |
B2 |
1C1 |
Cylinderdiameter |
350 |
305 |
380 |
Slaglængde |
500 |
406 |
550 |
Drivhjulsdiameter |
1190 |
1092 |
1200 |
Løbehjulsdiameter |
- |
796 |
720 |
Kedeltryk |
10 |
12 |
12 |
Hedeflade |
59,2 |
29,4 |
85,3 |
Risteflade |
1,4 |
0,7 |
1,5 |
Tomvægt |
26,0 |
18,7 |
30,8 |
Tjenestevægt |
31,6 |
23,3 |
39,5 |
Ahæsionsvægt |
31,6 |
14,3 |
27,9 |
Vand |
3,0 |
2,5 |
4,5 |
Kul |
0,8 |
1,5 |
1,1 |
Max. hastighed |
50 |
45 |
70 |
|